ANNIEBO

Storasyster

Kategori: cancer

Den här veckan har Storasyster funnits i mina tankar mer än på länge...
Lillasyster blir mer och mer lik sin syster i allt. Hon klär sig gärna i hennes kläder, sysselsätter sig med exakt samma saker som Storasyster gjorde, lyssnar på hennes skivor, läser hennes böcker mm mm.

På måndag morgon kom Mellanbror med Storasysters Mp3 spelare i öronen och ville att jag skulle lyssna på en "jättebra" låt. Naturligtvis var det en av Storasysters favoritlåtar och tårarna rann...

Det är många på jobbet i veckan som kommenterat och velat titta på min tatuering, endel som pratat om hennes gravsten.

Igår satt vi ( jag , Sambon och en till ) länge och pratade om hur Storasyster var som person, hur sjukdomen började och hur det varit under tiden hon var sjuk och hur det varit efteråt.
Det är svårt att minnas alla datum och exakt alla detaljer kring allt som hände våren 2008 och jag är glad att jag skrev dagbok från den dagen vi blen inlagda på Samvården på NUS.
När jag nu läser dem igen så är det så skönt att läsa att trots allt vi och framförallt Storasyster gick igenom så hade vi ju faktiskt ett LIV. Ett underbart roligt liv tillsammans. Behandlingarna fick aldrig hamna i fokus, livet, pysslandet, myset, var det viktiga. Om inte Storasyster varit den hon var är jag inte säker på att vi hade fixat det...

Vissa saker minns jag jättebra, men igår upptäckte jag att vissa saker har jag helt glömt och det kanske är tur att man inte går och tänker på alla dagar då vi fått hemska besked varje dag, då skulle jag nog bli en bitter person trots allt.

Även om det såklart kan vara tungt att prata om och riva upp gamla sår igen så känns det så otroligt viktigt att få dela med sig. Kan man bara sprida lite hopp om att livet kan, och måste, gå vidare tillslut till en person så är ju det jättebra.

Vi pratade om "styrka" igen igår och då kom jag att tänka på en sak jag hittade på nätet för länge sedan igen.
Jag har bloggat den förr, men nu gör jag det igen.

"Att vara stark är inte att aldrig falla, att alltid veta, att alltid kunna

Att vara stark är inte att alltid orka skratta, att alltid hoppa högst, att vilja mest

Att vara stark är inte att lyfta tyngst, att alltid komma längst eller att alltid lyckas

Att vara stark är att se livet om det är, att acceptera dess kraft och att ta del av den

Att falla till botten, att slå sig hårt, att alltid komma igen

Att våga visa sig svag och rädd och våga ta dess hjälp

Att vara stark är att våga hoppas när din tro är om svagast

Att vara stark är att se ett ljus i mörkret och att kämpa för att nå dit"

Det var ett tag sedan sist, men ni har väl inte glömt Jag vill leva... Hoppas inte.

Med detta önskar jag er en fin kväll




Kommentarer

  • Eva säger:

    jag håller med dej,lillasyster har blivit mer och mer lik S. Hoppas att det gick bra för er i går,förstår att det var jobbigt men ser fram emot att få läsa det i morron.Den där dikten kan jag läsa om och om igen,den är så jag vet inte vad jag ska säga,den är bara såå.....Kram

    2011-02-23 | 21:20:29
  • Marlene säger:

    Jag tror det är bra att minnas och prata precis som du skriver även om det såklart är smärtsamt. Du är så sund! kramkram

    2011-02-24 | 07:16:44
    Bloggadress: http://majjo.blogg.se/
  • Anonym säger:

    En stor kram på dig. Tänker på er och håller med om att lillasyster liknar henne på många sätt.....ännu ett sätt för oss att minnas storasyster varje dag ;)



    Tänker på er. Du är så härlig som delar med dig av dina tankar. En stor och varm människa det är vad du är =)



    Vilket härligt kort på pappa och storasyster - kärlek!!



    Kram Isabel

    2011-02-24 | 09:13:42
  • Jenny säger:

    Du är så bra på att få ner känslorna och tankarna i text. Jag är hemma hos mina föräldrar i veckan och när jag läste tidingen i morse så såg jag ett bekant ansikte där. En bild på en otroligt söt liten tjej, med mörkt hår och ett leende på läpparna- er vackra Saga (som jag sett här på bloggen). Vilket fint reportage och vilken styrka det visar hos er trots sorgen och saknaden!

    Kram Jenny

    2011-02-24 | 09:57:35
    Bloggadress: http://jennyshem.blogg.se/
  • Maria säger:

    Blev rörd i morse då jag läste Norran, men även glad, glad över att i väljer att plocka fram det underbara som ni hunnit uppleva med Saga, att ni trots allt sorgligt kan se ljuset, Ni är så otroligt starka och duktiga. Ni ger mig en tankeställare. Carpe Diem. <3

    2011-02-24 | 10:29:37
  • Anette säger:

    Fint skrivit! Förstår att det varit en artikel i NV... försökt läsa på nätet men inte lyckats. Får läsa när vi kommer upp någongång...

    Kram på er!

    2011-02-24 | 12:56:16
    Bloggadress: http://familjevillan.blogg.se/
  • Ann-Therese säger:

    Det blev så bra reportaget tycker jag. Gripande. Hoppas ni blev nöjda också, starkt gjort. Massor av kramar till er!

    2011-02-24 | 14:25:43
    Bloggadress: http://falkan40.blogspot.com/
  • Ingmari säger:

    Vilken fin bild på Saga och Olov. Det du skriver är så kännslofullt och fint. Hoppas att du en dag skriver en bok! Håller helt med om att Ebba påminner om sin storasyster i mångt och mycket. Rösten, skrattet och intressen....

    Varma kramar till er alla!

    2011-02-24 | 16:49:46
  • Annah säger:

    Vill bara säga att det var ett av de bästa och finaste reportagen norran gjort nånsin. Tårarna bara flödade vid 6-tiden i morse. Jag hoppas att ni själva också blev nöjda med reportaget. Blir så impad av er styrka! Kram Annah F&T

    2011-02-24 | 17:55:09
  • gella säger:

    Har inte läst din (eller någon annans) blogg på ett tag (har mått ganska dålig av graviditet), men nu fick jag ett miniryck och läste lite och oj, vilket fint inlägg!! Tårarna är nära... Det gör så ont att livet an vara så orättvist! Låter i a f klokt att fortsätta prata -ingen mår bra av att förtränga tråkigheter tror jag... Hur som helst tänker vi på er (även om det inte märks...). Sköt om er! Ps. Intressant att se ert hallarbete också!

    2011-04-01 | 16:59:06
    Bloggadress: http://gella.blog.se

Kommentera inlägget här: