ANNIEBO

Man säger en sak...

Kategori: Allmänt

Man säger en sak , sen gör man en annan !
Är det inte så det kan bli ibland ?
För mig var det så igår.

Jag har inte bakat i bagarstuga sedan... typ 9 år sedan. Då tyckte jag inte att det var kul.
När jag var liten bakades det vår och höst i bagarstuga tillsamman med min farmor, men inte heller då gillade jag det speciellt mycket och igår förstod jag varför. Min Lillasyster var bättre, eller iallafall mer intresserad och premierades pga det med lediga dagar för att vara med och baka.
Hon fick till och med grädda bröden som liten och det fick aldrig jag !

Igår hade Sambon bestämmt med min mamma att de skulle baka mjukkaka i bagarstugan.
Jag gick dit mest för att fota barnen när de bakade,skulle absolut inte baka,  men det slutade med att jag fick grädda för första gången i mitt liv, sen slängde syster och mamma ihop en deg för att baka ljusugnsbröd, som jag var lite mer delaktig i och när det var nästan klart sa jag till syster att jag tyckte att det var lika bra att vi bakade lite bullar oxå nu när endå ugnen var varm...

Dagen resulterade i 43 mjukkakor, ungeför lika många ljusugnsbröd och 137 småbullar och 4 längder...

Kul hade vi dessutom.
barnen bakade bara mjukkakor och satte nog nytt världsrekord i att vara mjöliga !

Bildkavalkad från gårdagen följer.... 


Kavla


Vända


Placera


Fixa till


Och borsta bort mjölet


Pappa och Sambon samarbetar....



Rutinerad kvinna, mamma,  gräddar ljusugnsbröden

Å så var det bullarna...



Kommentarer

  • Marlene säger:

    Mmmmm jag tror jag kommer förbi och fikar snart =)

    2010-10-11 | 20:28:36
    Bloggadress: http://majjo.blogg.se/
  • Anette säger:

    Ja nu har våran frysbox typ rundade kanter pga allt bröd som stoppades ner i gårkväll!! Men så trevligt det var.. vi bokar väl in vårbaket också ;)

    KRAM

    2010-10-11 | 23:08:53
    Bloggadress: http://familjevillan.blogg.se/
  • Stina säger:

    Åh, vad mysigt! Finns det nåt som luktar godare än när det bakas i bagarstugan? Kommer du ihåg att vi tittade in och kollade läget (självklart med förhoppning om att få smaka) när vi såg att någon var där och bakade?

    2010-10-12 | 09:44:19
  • Marre säger:

    Å jag känner dofterna ändå hit. Den bagarstugan är verkligen fylld av goda minnen. Ser Lina framför mig där hon står och kavlar. Hon "ägde"!!

    Man brukar känna sig så rik när man kommer hem med brödbaket. Det var väldigt länge sen nu, kanske dax att dra dit mamma...

    2010-10-12 | 13:08:42
  • Anonym säger:

    Men så mysigt ni ser ut att ha det! Så "Stora Norrland" är till och med kung i bagarstugan! Tänk ändå! Att Elsa är det vet jag ju! Nåväl, jag gillar verkligen att baka. Måste nog se till att göra det före jul, det var länge sedan sist. Vilken god ide att baka bullar också!

    2010-10-12 | 13:20:11
  • Ingmari säger:

    Vilka härliga bilder! Blev förvånad över att det gick baka bullar där också.

    Kram.

    2010-10-12 | 19:24:14
  • Isabel säger:

    SÅÅÅÅÅÅ HÄRLIGT!!

    Ni är allt en bra härlig familj. När ni gör något så gör ni det ordentligt och rejält.

    Såg verkligen gott ut.

    Du ser ut att ha händiga barn. Att vända ett bröd sådär som lillasyster gör det är inte bara =)

    Tack för gratulationerna. Du får dela våran dag på bloggen. Du får själv föreställa dig hur det kan ha sett ut...bilder kommer snart.

    Kramis

    2010-10-12 | 20:31:54
    Bloggadress: http://isabel-lemon.blogspot.com

Kommentera inlägget här: