ANNIEBO

Boktips

Kategori: Allmänt

Omslagsbild: ISBN 9789185499090, Tille-Lille : mamma Therese Vestlunds dagbok om sin döende baby   Omslagsbild: ISBN 9789170013317, Anna, min älskade   Omslagsbild: ISBN 9789170023613, Mamma sa att jag var sjuk   Omslagsbild: ISBN 9789172638785, El Choco : svensken i Bolivias mest ökända fängelse   Omslagsbild: ISBN 9789185625710, Hemlös - med egna ord. Texter av hemlösa människor 1997 - 2007

Jag är egentligen en deckarbrud, men på sistone har jag läst en hel del sanna historier oxå och de här 5 tycker jag är väl värda att läsa...

Tille-Lille
Första dagen hemma från BB upptäcker Therese Vesterlund
en blåsa på sin nyfödde son Tilles rumpa. Ingen anar då att det är det första symptomet på en
dödlig sjukdom.
Efter att ha besökt 15 läkare får föräldrarna chockbeskedet att deras son har hudsjukdomen EB, av den dödliga varianten Herlitz. Therese Vesterlund börjar skriva dagbok på nätet om Tille, en dagbok som följs av 100 000-tals läsare i Sverige och resten av världen. I denna bok har Th erese sammanställt hela den gripande dagboken där man kan följa Tilles kamp mot sjukdomen ända tills han stilla somnar in på påskaftonen, bara sex månader gammal.

Anna min älskade
Det är sommar och solen steker över Stockholm. I Midsommarkransen sitter Marcus och Anna i sin lägenhet med persiennerna neddragna. De har just fått veta att Anna har cancer. Livmoderhalscancer. En cancerform där dödligheten är en på tre. Kommer Anna att dö, tjugonio år gammal?

Anna, min älskade är en drabbande och sorglig berättelse- byggd på egna erfarenheter- om ett ungt pars kamp mot cancer och barnlöshet. Men mest av allt är det en bok som skänker både hopp och tröst och som aldrig tillåter oss att tvivla på kärleken.

Mamma sa att jag var sjuk
Julie Gregory överlevde Münchhausen by proxy, förmodligen den mest komplicerade och dödsbringande formen av barnmisshandel som är känd idag. Från sin tidiga barndom blev Julie Gregory regelbundet röntgad, opererad och medicinerad i en fåfäng kamp mot sjukdomar som skapades i hennes mors fantasi. Münchhausen by proxy (MBP) är världens hemligaste och farligaste form av barnmisshandel där vårdnadshavaren, oftast modern, uppfinner symtomen hos sitt barn därför att hon eftersträvar läkarnas uppmärksamhet.

Många MBP-barn dör men Julie inte bara överlevde, hon undkom sin mors dödsbringande galenskap och byggde upp en ny identitet som en levande, frisk ung kvinna.

El choco
"Jag är ledsen min vän", sa mannen och skakade lite sorgset på huvudet, "men jag tror inte du kommer att överleva här inne."

27-årige Jonas Andersson från Kungälv hade i ett desperat försök att bli av med sina skulder erbjudit sig att göra en affärsresa till Bolivia. Han åkte fast på flygplatsen med nästan tre kilo kokain i väskorna och hamnade på det ökända fängelset El penal de San Pedro, 3 600 meter över havet i Bolivias huvudstad La Paz.
På San Pedro sitter stora knarkhandlare i rymliga tvåvåningsceller med eget kök och badrum, medan fattiga småtjuvar trängs med varandra i iskalla, små betongutrymmen på andra sidan väggen. Över 100 barn bor med sina fäder i cellerna och massor av människor hålls inlåsta i flera år utan att de har fått någon dom.
Det finns inga lås på cellerna eller vakter på avdelningarna. Tillgången på kokain är obegränsad och nästan alla bär vapen.
Jonas Anderssons första tid blev en kamp för livet. Han blev överfallen fler gånger än han kan minnas och tvingades bevittna hur flera fångar knivskars till döds eller torterades av andra fångar.
Men de kaotiska åren på San Pedro blev ironiskt nog också vändpunkten i hans liv. Det var här han slutade med droger, det var här han gifte sig och det var här han blev pappa för första gången.

Hemlös med egna ord
Raine Gustafsson väcks halv åtta i ett cykelrum av att en kille hämtar sin cykel. »Är det ok att jag sover lite till?« frågar Raine. »Det är lugnt«, svarar killen. Så Raine ligger kvar till halv ett. Susanna Berner ligger på rygg i solskenet i en hamn och vet att hon inte bara är mamma - hon är skitfull också. Tommy Erlholt kommer ihåg hur han bara grät när han hamnat på fosterhem, efter att pappan krossat familjen med »knytnävar, knivar, pistoler, sprit och fyllkompisar«.

Hemlös - med egna ord är ett unikt dokument. Texterna har publicerats i gatutidningen Situation Sthlm. De handlar om lycka, längtan, misslyckande, sorg, död, missbruk, kärlek, saknad, skuld och frihet. Och om tio år av hemlöshet.


Hoppas ni ger nån av dem en chans.

Om ni läst dem, vilken är er favorit ?

Bokbeskrivningar från bokus.com

Kommentarer

  • syrran säger:

    Hej!

    Blev jättefint nere!! Kul att få ses det du pysslar med... och ER såklart! det var verkligen på tiden.

    Blir lika glad/stolt/rörd varje gång jag ser storasyster! Som hon/ni kämpar! Kram på er alla! /Anette

    2008-09-22 | 20:37:40
  • Annah säger:

    Tack för många bra boktips! Jag har inte läst någon av dem, men hoppas få hinna göra det någon gång.

    Kram Annah

    2008-09-22 | 21:47:23
    Bloggadress: http://ljuvligahem.blogg.se/
  • Anna säger:

    Av dem du tipsar om har jag bara läst "Anna min älskade" och jag tyckte den var gripande och absolut läsvärd. Det var givande att få läsa ur killens perspektiv.



    Sen måste jag också säga att du pysslat och gjort så fint i inlägget nedan. Jag gillar fåtöljen ni har under trappan och datahörnan blev också jättebra!



    Kram Anna

    2008-09-23 | 18:28:05
    Bloggadress: http://tomteboanna.blogg.se/

Kommentera inlägget här: