ANNIEBO

Rent och snyggt

Kategori: Allmänt

Nu har jag målat, dammsugit och suttit ett bra tag och funderat vad som händer med våra fönsterrutor. Framförallt de i hallen köket och vardagsrummet.
Antagligen är det så att varje fågel som passerat vårt hus har fått en smärre hjärnskakning då de flygit in i nått fönster, oftast på södersidan och vad gäller insidorna så har nog valda delar ur familjen både snorat och kladdat mat på dem...
Inte snyggt och inte hemtrevligt, men nuär det iallafall borta och det känns bra att ha tagit de flesta av fönsterna.

Kollade på vi i villas sida och då ramlade det här över mig... Passande nog

Tio snabba tips för nya städrutiner till vardags:

1  Köp förvaringssystem till lösa pinaler.

2  Kasta, ge bort eller packa ner saker som inte används.


3  Sluta plocka! Lägg aldrig saker på under-tiden-ställen. De blir oftast kvar.


4 Vädra dagligen! Hänga ut sängkläder på vädring till exempel då du äter frukost.


5 Köp mikrofiberdukar, placera ut på strategiska platser i hemmet (kök, badrum, hall).


6  Skaffa en sprayflaska med såpvatten - allt som behövs för hård smuts.


7 Moppa ofta med mikrofiber så hålls dammråttor och fläckar borta.


8 Köp uppladdningsbar handdammsugare för uppsamling av smulor i köket.


9 Låt en dammrobot samla upp golvdammet när du gör annat.


10  Sluta handdiska, ställ allt i maskinen utan att skölja. Skrapa av tallrikarna istället.
Ett normalutrustat städskåp ska innehålla:

· Torrmopp i mikrofiber för damning


· Våtmopp i mikrofiber med  teleskopskaft


· Mikrofiberdukar, (en för kök, en för badrum, en för damning så att inte bakterier sprids i onödan).


· Mikrofiberdammvantar


· Hink


· Svamp


• Dammsugare, av nyare slaget (tät och med filter)

· Fönsterraka


· Sopborste och skyffel


· Mattpiska


· Skrubborste


· Vattensprayflaska


· Gummihandskar


· Såpa


• Miljömärkt diskmedel

1 . Jag jobbar på det
2.  Jag är BRA på att slänga, nästan FÖR bra
3. Jag har flera bra Under-tiden ställen...hmmm...men bra är dom
4. Vädra.. Det händer det med, kanske inte så ofta som man borde
5. Jag äger nog en iallafall.
6. Det har jag...
7. Jag moppar ofta , men dammsuger mer.
8. Känns lite -80 för mig, men vem vet.
9. Dammrobot låter intressant. Jag kan ju annars glida runt med dammsugaren minst 2-3 ggr per dag.
10. Låter som en bra sak, men vissa saker går inte köra i maskinen och jag tycker det kan vara avslappnande att diska ibland.

Annan intressant info ang städning.

"Enligt en undersökning från Konsumentverket kan en familj med fyra personer spara ca 1 200 kronor om året på minskade energi- och vattenkostnader med en modern diskmaskin (energimärkning A), bara på att sluta handdiska."

"Utan 10 minuters daglig handdisk har man plötsligt vunnit runt 61 timmar om året till att göra roligare saker."

"Att dammsuga i en timme drar ungefär lika mycket el som en normaltvätt, enligt Stiftelsen Håll Sverige Rent. "

"Ett städpass kan vara lika fysiskt ansträngande som ett träningspass."

Acceptera att allt inte behöver vara perfekt

robotic-vacuum-cleaner-electrolux-trilobite-obstacle.jpg
Men hur bra fungerar egentligen dessa såm robotar??
Nån som vet ?

Jag tror allafall att min dammsugare får jobba på ett par år till. Han är ju nästan min bästa vän här i huset.... så inte kan jag svika honom.

Jag ska fortsätta städandet nu, utan robot och med microfibertrasa.









Text www.viivilla.se
Bild www.appliancist.com

Kommentarer


Kommentera inlägget här: