ANNIEBO

Dagis goda bullar

Kategori: Allmänt

image67

Den här barnfria tiden har jag passat på att baka lite inför julen...
Igår blev det lussebullar och idag har jag barkat JÄTTE goda bullar som jag fick receptet på från dagis
Om ni inte har testat dessa så kan jag rekomendera dem!

Dagis Bullar

150g Smält smör
2,5 dl mjölk
50 g jäst
½ dl socker
½ tsk salt
2 ägg
Ca 10 dl mjöl
Låt degen jäst 30 - 40 min

Dela degen i två delar

Kräm 1 : 4 dl marsankräm
Kräm 2 : 150 g smör, 1½ dl socker , 1 msk vaniljsocker - BLANDAS

Ena delen av degen plattas ut i långpannan.
Kräm 1 breds ovanpå
Den andra deghalvan kavlas ut , bred på kräm 2 och rulla ihop till en rulle.
Skär sedan 1 cm tjocka skivor och lägg ovanpå marsankrämen.
Lägg ej så tätt ( ca 30 st )
Låt jäsa ca 30 min
Pensla med ägg och grädda 12-15 min

Skär sedan i fyrkantiga bitar och pudra florsocker ovanpå.

Jag lovar att den är smaskig. Jag tyckte dock att bitarna blev lite för sliskiga när jag skurit i fyrkanter så jag delade bitarna en gång till och det blev alldeles lagom för min smak.

Jag har även bakat en mjuk choklad kaka med mandel och blockchoklad i ...
Det är ju trots allt jul.
 
Snart ska barnen hämtas från dagis och det är INTE roligt väder ute. Isgata och regn... Vad hände med vintern?
Jag gillar inte att det regnar i december, då ska snön yra och sen kan den försvinna i slutet av januari.
Då längtar jag efter att plantera och gräva i mina rabatter...

Ha det gott
Kramiz

Kommentarer

  • Johanna säger:

    Hej! Tänkte tipsa om att mias lustgård har öppnat en webshop med CULTprylar www.miasonline.se
    /Johanna

    2007-12-07 | 18:59:59
    Bloggadress: http://hemmahosjohanna.blogg.se

Kommentera inlägget här: