ANNIEBO

Vår Hjälte

Kategori: cancer

Imorgon är det den 18 mars...
En vanlig torsdag för många.
Inte för oss...

På natten till den 18 mars 2002 åkte vi in till förlossningen, 5 veckor för tidigt, men värkar.
De gjorde allt de kunde för att avstyra ev. förlossning.
Kl. 09 på morgonen gick vattnet och 13.00 föddes den vackraste lilla flicka jag någonsin sett.
2,8 kg lätt...
Lite gul

Jag minns den dagen med en otrolig glädje, allt hade gått bra, mjag hade inte ont någonstans och det hade gått ganska snabbt...
Dagen efter lades Storasyster in på barnavd. med ett glukosdropp..
Sen fick hon sola på BB ett par dygn, efter en vecka fick vi åka hem.

Hon var ett exemplariskt barn. Under hennes första 2 år pillade hon aldrig i en blomma, tog sig inte för något som hon inte klarade. Hade bra bordskick, dock lite noga med vad hon åt och inte åt.
Älskade att klä sig fint, att jag skulle åka och köpa kläder till henne utan att hon var med slutade fungera när hon var kring 2 år. Inget jag tyckte var fint dög.

när hon var drygt 2 år träffade hon sin bästa vän I.
Sedan den dagen följdes de åt i vått och torrt. De kallade sig tvillingar och köpte gärna likadana kläder som de hade på sig, planerat vissa gånger, oplanerat andra.
Skulle vi bort en helg klagade ofta Storasyster på att hon inte ville vara borta, hon ville ju vara hemme med I.
I var precis lika mogen som Storasyster och att lämna de två ensamma hemma nån timme var aldrig något problem. Aldrig att de hittade på nått hyss. De pysslade, lekte eller satt vid datorn.

När Storasyster började på dagis satt både jag och Sambon med under inskolningen. Oroliga unga föräldrar som skulle lämna sin skatt och prinsessa i andras händer.
Jag minns hur stolt hon var en dag när hon kom hem. Hon var väl drygt 2 år och hade fått följa med en fröken till stan och hem till hennes lägenhet, men bäst var nog att hon hade fått åka buss, jag tror att det var hennes första bussresa.

när hon var 2 ½ år blev hon storasyster till en gullig liten bror. Hon matade honom gärna och skötte honom.
Hon älskade Laj och provade även att smaka på en mask...
Vid 3 år och 5 mån blev hon återigen storasyster. Den här gången till en liten syster.
Samma sak gällde för Lillasyster. Hon fick fyll uppmärksamhet av Storasyster och hon vaktade och styrde upp för sina syskon. Var hänsynsfull och givmild.

Var glad när de alla tre skulle få vara på dagis tillsammans.

Storasyster lärde sig snabbt att läsa och skriva. Hade ett sifferminne jag bara kan drömma om och jag tror att hon var kring 3-4 år när hon kunde ringa till mormor och farmor själv.

Älskade mormor som jämt pysslade med henne  och som hon jämt fick komma till .
Älskade Morfar som hade så många roliga maskiner, skotrar, lastbil och som jämt tog med henne på uppdrag. Dessutom behövde man inte sitta fastspänd i bilen när man spanade efter älgar...
Älskade farmor som gjorde så goda bullar och har ett hallonris som man kunde dyka in i.
Älskade farfar som är den bästa bokläsaren och som hon fick hjälpa att laga lite svårare mat och baka svårare efterrätter.

Hon älskade allt som hade med papper, sax, lim, pennor, pärlor, och smycken, kläder och smink att göra.
Var en expert på Coco Crazy, Uno Spin, Skip-boo

Hon hade ett hår som alla drömmer om.
En Styrka som många saknar.
En integritet som få har.
En vilja av stål.
Ett hjärta av guld.

Ville aldrig såra någon, aldrig se nån ledsen, aldrig göra fel, aldrig säga fel saker, aldrig ha fel kläder.

Sen kom den dagen i maj 08 när vi fick veta att allt som är fel, ont, elakt, farligt har drabbat henne.
Cancer!!!

Sin vana trogen kämpade hon på. Levde mellan behandlingarna, Älskade Lekterapin där åtskilliga timmar tillbringats, pysslandes.

Levde, nästan, som vilken annan 7 åring när vi var hemma. Var ute sent på kvällarna, var på hockeyplan med sin bästa vän, badade på sommaren, snöbadade på vintern, åkte skoter, sov hos mormor, sov hos farmor, var less på oss, älskade oss, hatade oss, bråkade med syskonen, började 1an, älskade skolan, var less på de enkla uppgifterna, läste böcker till sent på kvällen, följde Let´s Dance och Idol, plockade blommor, ville ha en hund, ville att farmor och farfar skulle skaffa en hund, tjatade, åt godis...
Allt det som vilken frisk 7 åring som helst gör utan att någon reflekterar över det...

Hon är så innerligt saknad, älskad..

Imorgon "fyller" hon 8 år.

Vi kommer att hylla henne på vårt sätt. Hoppas att det är fler som känner för att hedra/minnas henne också.
Kanske med en slant till Jag vill leva...



Kommentarer

  • Ingmari säger:

    Finner inte ord som passar här. Du skriver så fint om storasyster. Kännslorna flödar och tårarna rinner...

    Kramar i massor!

    2010-03-17 | 09:43:41
  • C säger:

    Kommer att tänka mkt på er alla imorron! Tårarna rinner då jag läser om eran underbara dotter! Vi hann aldrig fira nån födelsedag, våran dotter hon vart bara 3 månader. Saknaden kommer alltid att finnas men man lär sig på nå sätt leva med den! Årsdagar kommer å men tänker lite x-tra på den saknade dottern! Stor kram till er alla! Tack för att jag / vi får följa er i erat liv!

    2010-03-17 | 09:56:17
  • Anna säger:

    Skönt att läsa om fina S var och sorgligt att jag inte fick lära känna henne. Men oj, vad jag ser framför mig hur dom pysslar och är bestämda tillsammans, Gustav och Storasyster. Jag ska gå på Panduro imorgon och tänka lite extra på er. Kram.

    2010-03-17 | 10:01:04
    Bloggadress: http://annasanatomi.blogspot.com
  • Isabel säger:

    Fina ord!

    Tänker på er.

    Kram

    2010-03-17 | 10:40:55
    Bloggadress: http://isabel-lemon.blogspot.com
  • jenny säger:

    Så fint du skriver om storasyster.Ska tänka på henne och på er imorgon.

    Kram

    2010-03-17 | 10:58:38
    Bloggadress: http://jennyshus.webblogg.se/
  • stina säger:

    Åh,vad fint skrivet. Tänker på er extra mycket imorgon.

    2010-03-17 | 15:14:50
  • Marlene säger:

    Mmmm vilken härlig tjej och man påminns om hur orättvist livet kan vara. Du skriver så underbart, tänker på er imorgon.

    2010-03-17 | 16:57:02
    Bloggadress: http://majjo.blogg.se/
  • Linda säger:

    Kommer att tänka extra mycket på er och Storasyster imorgon, vilket tjej hon var!

    2010-03-17 | 18:03:31
  • Karin säger:

    Jag vet att S inte gillar att man gråter men nu gör jag det i allafall! Hoppas att morgondagen och varje timme fram till dess blir fin, varm och fylld av kärlek. Tack för att du delar med dig av dina minnen och upplevelser.

    Tänker ofta, ofta på er alla!

    Många kramar

    2010-03-17 | 20:33:22
  • Marre säger:

    Tårarna rinner. Du skriver så fint och träffande om S. Kommer ihåg första gången jag såg henne utanför BB då hon bara var nåt dygn gammal. Så liten och ömtålig men ändå så stark och livskraftig. Er fantastiska, söta tjej!

    Hoppas att ni får en så bra dag som det bara går imorgon. Tänker på S och er.

    Massor av kramar

    2010-03-17 | 21:59:43
  • Jennie säger:

    Jag önskar er en fin dag imorgon och hoppas även att alla återstående dagar blir lika fina.

    Vår Saga bestämde i alla fall att vi ska fira er Saga med tårta imorgon och göra en minnesplats med tända ljus för henne här hemma.

    Vi tänker på er! Kram

    2010-03-17 | 22:03:34
  • Kirsten säger:

    Så vacker hun är eran Saga ! Skickar en varm tanke till er på födelsedagen imorgon. Vi har aldrig träffats, men Saga och hennes pappa har jag hälsat på inne på Barn 3, en av gångerna vi själva var där. Tror det var i januari-februari förre året. Vet inte om Sagas pappa minns, att han sett en liten pojke (Linus) med Downs rulla runt i vagn på avdelingen och hans mamma ? Linus hade inte cancer, men en mycket ovanlig lungsjukdom (PAH) och han dog 30.mars förre året. Jag minns iallefall Saga, även om jag bara så henne några få gånger ! Hon drog omkring med droppställning, men var så oerhörd fin, i en vacker klänning och med en stark atmosfär kring sig av intregitet ! Hon gjorde intryck.. Hon kanske var en äkta sagoprinsessa ?! Kram till er i allefall.

    2010-03-17 | 22:44:56
  • Kirsten säger:

    PS: Anna vet vem jag är. Och förresten; Linus skulle ha blivit tre år på tisdag !

    2010-03-17 | 22:49:41
  • Lotta/grannen säger:

    .....många kramar....

    2010-03-17 | 22:57:23
  • Gabriella/grannen säger:

    Tårarna vill inte sluta rinna... Otroligt fint skrivet! Tänker på er och ska absolut hedra S:s minne. /granne

    2010-03-18 | 08:31:32
  • Anette säger:

    Idag går tankarna till S och er!! Saknar, saknar, saknar men minns med stor glädje och värme!

    KRAM

    2010-03-18 | 09:07:48
    Bloggadress: http://familjevillan.blogg.se/
  • maria säger:

    Åh,vad du har skrivit fint om henne!! Tänker extra mycket på er och S idag!!! Många varma kramar Maria,grannen i huset bredvid

    2010-03-18 | 13:52:40
  • Anna W O säger:

    Hade bestämmt att jag inte skulle gråta på S födelsedag för det vill hon inte men tårarna rinner när jag läser det du skrivit. Åkte till graven efter jobbet på morgonen och önskade S en bra dag i nagijala och att hon skulle spana efter svävande lyktor. Kram Anna WO

    2010-03-18 | 14:46:19
  • Carina o Göran med fam. säger:

    Sänder många kramar till er, Så fint skrivet om S,Tårarna bara rinner på oss.

    2010-03-18 | 18:08:49
  • Lina säger:

    Jag vill sända dig en varmtanke idag. Tänker på er alla dagar men lite extra just idag. Efter att ha läst det du skrev kunde tåraran inte sluta rinna, Jonte kom förbi och undrade varför jag var ledsen.

    Nu vet han och skickar även han en stor kram till er./ kram Lina

    2010-03-18 | 18:44:56
  • Therése säger:

    Mina tankar går idag till S, vi skänker en slant till fonden och får tänka på vilken tur vi hade som fick lära känna henne. Men oj vad jag saknar henne ....

    Kram Therése

    2010-03-18 | 20:20:55

Kommentera inlägget här: