ANNIEBO

Arbetsförmedlingen...hur funkar det??

Kategori: Allmänt

I mitten an februari var jag på ett "överlämningsmöte", som det så vackert heter, på arbetsförmedlingen.
Det som bestämdes där var att jag den 1 mars skulle gå på social träning på barnavd som FK skulle stå för.
Efter 4 veckor skulle AF gå in och stå för en arbetspraktik i upp till 2 månader.

( FK bedömmer inte att jag behöver någon rehab åtgärd för att gå tillbaka till jobb och hade jag valt att börja på ett annat ställe än där Storasyster dog så hade jag kunnat jobba heltid på en gång, enligt deras bedömning (?!!?) )

Ni som har hängt med vet att min mun slängde ur sig att "då kan jag ju lika gärna börja på måndag" dagen efter mötet på AF, alltså 2 veckor tidigare än planerat, detta var Ok med FK och ÄVEN med AF ! OBS.

Den sociala träningen har jag haft på 10 timmar / vecka och efter 4 pass kände jag att det gick mycket bättre än förväntat och valde därför att gå upp på halvtid ( Arbetspraktik ) den 1 mars. Mailade AF och berättade hur det gick och att jag vill gå upp i tid. " Hör av dig om det är några funderingar" avslutades brevet som skickades 24 /2.
Jag min knäppgök tänkte att eftersom hon inte hade hört av sig i måndags så var allt grönt.

Pratade med min läkare i fredags och han tyckte att det var jätte possitivt att jag vill gå upp på halvtid den 1 mars och sjukskrev mig på halvtid from 1/3.

Min chef frågade efter några papper från Af igår så jag ringde tanten på Af igår och får då höra:
- Du får inte gå upp på halvtid än, du måste känna dig för och det var inte det hör vi hade kommit överens om. Du skulle gå på social träning tom 25 mars.

Jag hade ju fått grönt från henne att börja tidigare, nu ska jag alltså gå på 10 timmar / vecka i 4 veckor till, alltså 6 veckor sammanlagt, det var inte heller det vi kom överens om.
Jag påtalade att jag from 1 bara är ½ sjukskriven och jag tror inte att min läkare är särkillt sugen på att sjukskriva mig på heltid igen bara pga byråkratisk laj laj...
- Det ordnar du nog, vi ses den 25 mars.

Hur har arbetsförmedlingen det egentligen??
Förmedla jobb ?
Hjälpa folk UT i jobb?
Hålla fast folk så att man ska bli / vara beroende av dom?

Jag kanske är knäpp, men vore det inte logiskt att de tycker att det är BRA om jag vill komma tillbaka på arbete tidigare än vad vi planerat, eller hänger det så mycket på datum och papper???

Nu har jag skickat vidare ärendet till min handläggare på FK som ska ta snacket vidare med AF.

Många klagar på FK, men jag har inte ett ont ord att säga om dom, inte på hela tiden Storasyster har varit sjuk har det krånglat och inte efter heller...
Men AF ger jag inte ett öre för!!!
Inte just nu iallafall..

Kommentarer

  • Maria säger:

    Vilka trängsynta byråkrater som jobbar och bestämmer reglerna på AF, de tsom funkar för en borde ju gillas, man kan inte bestämma att alla ska ha samma regelr, alla i Sverige är likadana, tänker likadant, reagerar likadant i olika sammanhang. Vojne Vojne. Hjälpa eller stjälpa är den stora frågan här. Kämpa på Annelie, jag tänker ofta på er. <3

    2010-03-05 | 15:16:22

Kommentera inlägget här: