ANNIEBO

Påsken

Kategori: Allmänt


Från google

"Påsken är en rörlig högtid och infaller någon gång mellan 22 mars och den 25 april. Påskdagen infaller första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämningen.

Påsken är kyrkans största och viktigaste högtid. Påsk firas till minne av Jesus död och uppståndelse.


Veckan före påskdagen kallas stilla veckan eller dymmel veckan och inleds med palmsöndagen. De andra dagarna är blåmåndagen, vittisdagen, dymmelonsdagen, skärtorsdagen och långfredagen



Under stilla veckan eller dymmel veckan fick förr inga kyrkklockor höras det skulle råda frid och stillhet. Därför bytte man ut kläppen i klockan mot en träkläpp en så kallade dymmel. Då lät kyrkklockan dovt och tystare.

Under stilla veckan trodde man också att häxorna var speciellt farliga. Folk ställde undan spadar, kvastar och brödspadar och andra redskap som häxorna skulle kunna använda för sin färd till Blåkulla på skärtorsdagen. Just skärtorsdagsnatten ansågs vara den den natt då onda makter släpptes fria eftersom det var den natten Judas förrådde Jesus. På natten flög häxorna till Blåkulla för att träffa den onde. På påskaftonen flög de tillbaka.

Nu för tiden klär barn ut sig till påskkärringar och knackar på vår dörr och önskar Glad Påsk med brev och teckningar.

Vi firar påsken på påskaftonen. Då äter vi ägg och pyntar med kycklingar och påskris. Förr i tiden var det ont om ägg under vintern. När våren kom började hönsen värpa igen och man kunde festa på ägg."

Sitter här och har dåligt samvete för att jag inte påskpyntat det minsta...
Men om sanningen ska fram så har jag egentligen ingen lust heller, eller jo ett påskris vill jag ju ha och mina påskkärringar som ligger uppe på vinden, men jag vet oxå hur det är... På söndag är jag less och vill ha bort allt och det känns bara jobbigt, men barnen tjatar så det är väl bara att hugga i...

Hur mycket pyntar ni och vilken högtid lägger ni ner mest krut på?!

Kommentarer

  • Sandra säger:

    Vi pyntar inte alls under påsk så då är det nog julen som det läggs mest krut på :) Kram Sandra

    2008-03-19 | 20:41:17
    Bloggadress: http://tjohalia.se
  • MO säger:

    Lite lagom, några hönor o lite ägg..Godis är det bästa pyntet....Men inget slår julen, där lägger jag all krut. Glad påsk

    2008-03-19 | 21:39:21
    Bloggadress: http://www.medaljongen.blogg.se
  • Jenny säger:

    Efter ett mycket noggrant snokande så inser jag ju att det är grannens blogg jag läser, hihi! :-)

    2008-03-20 | 12:50:24
    Bloggadress: http://trulle83.blogg.se
  • Josephine säger:

    Ville bara önska dig och dina nära och kära en Glad Påsk med massa mys och trevligheter!
    Kram, Josephine

    2008-03-21 | 11:48:37
    Bloggadress: http://josephineandersson.blogg.se
  • Monika säger:

    Jag lägger nog ned mest krut på julen. HAr inte haft någon riktig påskinspiration i år. Kanske blir nått annat år. Det blir dock en familjesamankomst i stugan i helgen. God mat och bad i tunna.

    2008-03-21 | 20:46:36
    Bloggadress: http://monnell.blogg.se
  • Jenny säger:

    Ja det är bara att länka på :-)
    Är ni hemma i påsk eller är ni sånna som åker till fjällen?

    2008-03-22 | 00:54:20
    Bloggadress: http://trulle83.blogg.se

Kommentera inlägget här: